‘Aandacht voor vitaliteit zorgt voor positiviteit op de werkvloer’

Investeren in vitaliteit medewerkers betaalt zich direct uit

Timo Berkhoudt

Als je aan een kind of ouder vraagt waar ze in de hulverlening het meest aan hebben gehad, noemen ze bijna allemaal de naam van een professional. Het zijn dan ook vooral de professionals van TriviumLindenhof die het verschil maken in het leven van kinderen en gezinnen. TriviumLindenhof vindt het dan ook erg belangrijk dat haar medewerkers gezond en vitaal blijven. Alleen als zij goed voor zichzelf zorgen, kunnen zij dit voor elkaar en een ander doen. Timo Berkhoudt is pedagogisch medewerker op een leefgroep in Dordrecht en daarnaast lid van het vitaliteitsteam van TriviumLindenhof.

‘Kleine aanpassingen maken al een groot verschil’

‘Vitaliteit is een heel breed begrip, het gaat over gezond eten, bewegen en mentaal fit zijn. Maar ook over persoonlijk leiderschap, regie en eigen verantwoordelijkheid. Als je vitaal bent, heb je meer energie en sta je over het algemeen positiever in het leven. Je kunt ook beter omgaan met veranderingen, zoals bijvoorbeeld nu bij de transformatie in de jeugdzorg. Bij sommige professionals heeft de omvorming voor stress gezorgd. TriviumLindenhof besteedt daarom aandacht aan activiteiten die professionals versterken in hun functioneren, hun gezondheid en welbevinden. Zodat we nog beter onze gezinnen en kinderen én elkaar kunnen ondersteunen.

‘Collega’s zijn nu bewuster met hun vitaliteit bezig’

In het najaar van 2015 heb ik samen met mijn collega’s uit het vitaliteitsteam een groot BOOST-event georganiseerd. Een vitaliteitsmarkt met kraampjes en workshops en de mogelijkheid tot netwerken. Professionals konden voedingsadvies krijgen, loopbaanadvies en informatie over stoppen met roken. Ook was er een ademcoach, personal trainers, een massagestoel en een ruimte waar je neurofeedback kon doen. En dan waren er nog diverse workshops, zoals yoga, mindfulness en een workshop omdenken. De workshops werden verzorgd door aanbieders van buitenaf, maar ook door eigen collega’s en oud-collega’s.

Het doel van het event was om collega’s meer bewust te laten zijn en te laten nadenken over wat er allemaal mogelijk is op het gebied van vitaliteit. Je hoeft niet je hele levensstijl om te gooien om je fitter en vitaler te voelen. Kleine aanpassingen maken al een groot verschil.

‘Het is fantastisch te zien hoe mensen geïnspireerd raken’

De reacties waren erg positief en daarom willen we dit event twee keer per jaar gaan organiseren. Daarnaast bieden we via ons scholingsplatform het hele jaar door workshops en trainingen aan op het gebied van vitaliteit. We horen nu al terug van collega’s dat ze bewuster met hun eigen lichaam een geest bezig zijn. En dat het niet bij een enkele losse workshop blijft, maar dat ze bijvoorbeeld lid zijn geworden van een sportclub of zijn gaan hardlopen. Het is fantastisch om te zien hoe mensen geïnspireerd raken en nog beter voor zichzelf gaan zorgen. En hoe dit collega’s dichter bij elkaar brengt, wat weer zorgt voor positieve energie op de werkvloer.’