‘Als je een kans krijgt, moet je ‘m grijpen!’

Versterkte relatie met maatschappelijke organisaties levert jongeren veel op

Ruandson

Kinderen in hun kracht zetten en volwaardig laten meedoen in de maatschappij doen we bij TriviumLindenhof natuurlijk niet alleen. Zo werken we bijvoorbeeld ook veel samen met andere maatschappelijke organisaties. Door de goede relatie met Stichting Het Vergeten Kind uit te bouwen, konden kinderen en jongeren van TriviumLindenhof in 2015 aan meerdere activiteiten van deze stichting deelnemen. Activiteiten die kinderen en jongeren laten ervaren dat zij talenten hebben en die hun zelfvertrouwen vergroten. Ruandson, die tot voor kort op een leefgroep in Dordrecht woonde, vertelt wat zijn deelname aan deze activiteiten voor hem heeft betekend.

‘De eerste activiteit van Het Vergeten Kind waaraan ik heb meegedaan was Triple F, hun tweedaagse zomerkamp. Ik was al heel lang niet meer op vakantie geweest, dus ik was heel blij dat ik mee kon naar Triple F. En het was ook echt super tof. Het was net of ik terug ging in de tijd. Ik kon weer kind zijn. Het is leuk om ook eens te kunnen vertellen aan vrienden wat je hebt gedaan en wat je hebt meegemaakt.

‘Ik kon weer kind zijn’

Bij Triple F werd ik ook geïnterviewd en blijkbaar deed ik dat wel goed. Ik werd in ieder geval gevraagd of ik mee wilde doen aan een talkshow tijdens de Week van Het Vergeten Kind, op televisie in de studio van RTL Late Night. Nou, dat vond ik natuurlijk geweldig! Alle jongeren die meededen kregen workshops over hoe je om moet gaan met camera’s, hoe je jezelf goed verwoordt en hoe je zelf reportages maakt. Het was echt fantastisch om mee te maken.

‘Nu kan ik ook eens aan vrienden vertellen, dat ik iets leuks heb meegemaakt’

Met de jongeren van de talkshow vormden we later The Unforgettables, de jongerenraad van Het Vergeten Kind. En er komen nu ook meer jongeren bij. Met elkaar proberen we een stem te zijn voor de 38.000 kinderen die in opvanglocaties wonen. We willen een stem hebben in wat er met ons gebeurt. Zo hebben we laatst in de Tweede Kamer gesproken met mensen van de SP. We hebben hen onder andere vertelt wat het voor ons betekent dat door bezuinigingen vaste groepsleiding weg moet en vervangen wordt door tijdelijke mensen. Dat we dan steeds weer moeten wennen aan nieuwe mensen en steeds opnieuw een band moeten opbouwen. Ook hebben we gevraagd waarom het zo lang duurt voordat kinderen die in een asielzoekerscentrum wonen naar school kunnen. Verder vinden we dat er meer goede pleegouders moeten komen en dat de situatie voor kinderen die in de vrouwenopvang verblijven, moet verbeteren. Het is afwachten of politici hier ook echt iets mee doen, maar we worden nu in ieder geval gehoord.

‘We willen een stem hebben in wat er met ons gebeurt’

Sinds ik bij The Unforgettables zit, kom ik meer voor mijn eigen standpunten op. Ik dacht eerst vaak ‘laat maar zitten’. Nu laat ik van me horen als ik het ergens niet mee eens ben. Ik kom op voor mijn principes. En ik kan goed uitleggen waarom. Dat geeft een heel fijn gevoel.

Ik ben heel blij dat een begeleider van TriviumLindenhof iets in mij zag en me enthousiast maakte aan deze activiteiten deel te nemen. Daardoor heb ik heel veel mooie kansen gekregen. En ik vind, als je een kans krijgt, moet je ‘m grijpen!’